Taitaa joulunajan tuoma rauha olla vallannut minun ajatukseni melko perusteellisesti, kun unieni kaaosmaiset elementit häviävät tyyneydelle. En herää pelkoon enkä kipuun vaan ymmärykseen siitä, että uneni on silkkaa mahdottomuutta.

Oleskelen omakotitalon vintille rakennetussa oman ajan tilassa, jossa valkoinen koristekirjailtu tuoli. Sen massiiviset kädensijat ja selkänoja tukevat asentoani mukavasti. Pyörellä pöydällä, jolla hopeareunuksinen teekuppini lepää, on pitsikirjailtu valkonen pöytäliina. Oloni on levollinen ja nautin maisemista, jotka avautuvat vintin pienestä ikkunasta kaupungin ylle. Portaikosta kuuluu huutoa ja juoksuaskelten melua. Melusta päättelen askelten tulevan kolmesta jalkaparista, jotka kiiruhtavat kilpaa yläkertaan. Huuto on hätäinen, kuin pakokauhun valtaama. Pian pienestä puisesta ovesta ahtautuu sisään kolme nuorta poikaa ja heidän perässään vanhempi nainen. Jokainen heistä suuntaa pelon valtaaman katseensa minuun. Kaikkien neljän katse jäätyy kohdallani, kunnes helpotus rentouttaa säikähtäneet silmäykset.

Yksi heistä tulee luokseni, lähestyy minua varoen. "Miksi et hypännytkään ?", hän kysyy. En osaa vastata hänen kysymykseensä, sillä en ymmärrä mistä on kysymys.  "Sinun oli tarkoitus hypätä täältä, eikö ollutkin ?" Nyt on minun vuoroni hämmentyä. "Ei", saan vastattua pojalle, "minun ei ollut tarkoitus hypätä". Vastaväitteiden saattelemana saan selityksen, että kohtaloni oli hypätä sinä päivänä juuri ennen heidän yritystään pelastaa minut. Niin oli ennustettu. Näen mielessäni tapahtuman, jossa tiputtaudun vastaanottavaiseen ilmavirtaukseen avoimesta ikkunasta, jonka koko on suurentunut uneni alusta pienen ihmisen kokoiseksi lasioveksi. Säikähdän näkyä. Ajattelen, että en minä tahdo hypätä.
Olen liian onnellinen hyppäämään nyt.

Herään tähän ajatukseen aamuyöstä. Minut valtaa onni ja autuus. Voin jatkaa tyytyväisenä untani, jossa en voinut herätä siskontyttöni kiljahduksiin ennen kuin isoäitini hyllyt ja koriste-esineet ovat pyyhitty pölystä. Heräsin jouluaattoon juuri, kun olin saanut kaikki pölyt hävitettyä joulua varten.

Tahdon toivottaa kaikille uneksimianne joulupäiviä!